5 dagar kvar till BF

här e lite om vad som står om denna veckan.

Tung, trött och otålig..

Din vikt planar förmodligen ut nu, vissa kvinnor går till och med ner i vikt den sista veckan. Magen är ungefär lika stor som vid förra veckans kontroll men den kan ha sjunkit lite till. Livmodertappen blir mjuk, relaxin mjukar upp dina bäckenfogar så att du får en smidigare förlossning. Det slem som sitter i livmoderhalsen och som brukar kallas "slemproppen", kan glida ut en eller ett par veckor före förlossningen

är medelkroppslängden 51 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 3450 gr. Huvudets omkrets är 35 cm.

En del barn ökar fortfarande i vikt medan andra magrar.

Normal mängd fostervatten är i slutet av graviditeten ungefär 0,5-1,5 liter. Fostervattnet omsätts snabbt, med ungefär 0,5 liter i timmen, vilket betyder att hela fostervattenmängden i slutet på graviditeten byts ut varannan till var tredje timme.

Det är ont om plats i livmodern och då kan det hända att navelsträngen ligger ett eller flera varv kring halsen eller kroppen på barnet, och det kan ibland påverka barnets hjärtljud i slutet av förlossningen.  Cirka 20 procent föds med navelsträngen runt halsen och det är oftast inget problem. I de flesta fall behövs ingen annan åtgärd än att barnmorskan för navelsträngen över huvudet på barnet i samband med födseln.

det händer inte så mycket längre. han e klar för att komma ut å det tycker jag han ska göra. mamma o pappa väntar på dig.
inatt vaknade jag kl 04.00 och hade ont i magen, gick upp och kissade som man göra 100 gånger/natt.. haha gick och la mig igen, det fortsatte. jag tänkte yes nu e det på gång, äntligen. men kl 05.45 gick det över och nu kl 07.30 känner jag inget så falsk alarm.. blää tråkigt. ibland tror jag att jag hoppas för mycket.. men nu e det bara att vänta och se. nu ska jag vila lite för fick ju inte sova så mycket i natt..

längtar tills vi får ta på bebisen sina kläder. dom e ju så små o söta.. haha
tvättade och vek dom igår och ska fortsätta idag efter jag har vilat..

sov gott:)


Kommentarer
Postat av: tess

Snart så... =)

2010-01-19 @ 11:00:19
URL: http://hannasmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0